پرسش و پاسخ, ملال پیش از قاعدگی

ملال پیش از قاعدگی

در هفته­ی قبل از شروع خونریزی، این علائم شروع می­شن و چند روز بعد از شروع خونریزی این علائم کم می­شه. سه علامت مهم داره. خُلقی و جسمی و تغییرات در رفتار خُلقی یعنی احساس غم، گریه­ی ناگهانی، حساسیت به طرد شدن، افکار ناامیدی، تحریک­ پذیری و درگیری با خانواده و دوستان و اضطراب و تنش و بی­تابی و بی­قراری، ورم سینه­ها، درد مفاصل و عضلات، احساس ورم و یا افزایش وزن، اشتها زیاد می­شه، پرخوری و میل به کربوهیدرات­ها و قند زیاد می­شه، پرخوابی و بی­خوابی رو تجربه می­کنین، کاهش علاقه به رفت و آمدها و مهمانی، تفریحات و در جمع بودن. همه­ی این علائم می­تونه وجود داشته باشه اما اگه بیش­تر از دو ماه این علائم در شغلتون و یا مشکل ایجاد می­کنه و عملکرد شغلیتون رو مختل می­کنه و یا با بچه­هاتون درگیر می­شین و یا در رابطه­ی عاطفیتون به شدت دچار مشکل می­شین( اگه مشکلات مزمن شغلی و زناشویی دارین، به حساب این سندرم نگذارین) یعنی از سندرم قاعدگی (نشانه­های قاعدگی) یه کم بیش­تر تجربه می­کنین و دچار ملال پیش از قاعدگی شدین.

ممکنه در این یک هفته­ی قبل از خونریزی، مشکلاتی که از قبل داشتین تشدید بشه. مسائلی مثل میگرن، آسم، آلرژی و یا مشکلات افسردگی و اضطراب، پرخوری عصبی و مصرف زیاد الکل و سیگار و مواد و تغییرات فصلی هم میتونه اثرگذار باشه.

چه کمکی از اطرافیان برمیاد؟

درک شرایط و درک این موضوع که این یک هفته می­تونه آدم متفاوتی رو ببینه. درک این نشانه­ها از اطرافیان خیلی مهمه و چه خوبه که راجع به این مسائل فرهنگ­سازی کنیم. فرهنگ­سازی در پذیرش نقش جنسیتی زنان و جملات کلیشه­ای رو از ادبیات گفتاریمون حذف کنیم. جملاتی مثل دوباره شروع شد، هر روز حالت بده، برو یه کاری کن خوب بشی، می­تونی یه کاری کنی پریود نشی؟ گل بودی به سبزه آراسته شدی، من حوصله ندارم هر ماه تحملت کنم.

درمان

فعالیت­های منظم ورزشی و هوازی پیاده­روی­های روزانه کمک کننده است. کاهش مصرف قند و نمک، شکر، چای، قهوه و شکلات، افزایش سبزیجات و میوه­ها و مواد پروتئینی، دوری از سیگار و الکل. یادمون باشه که بیش­تر خانم­ها این علائم رو تجربه می­کنند اما اگه این علائم انقدر شدید باشه که عملکردمون رو مختل کنه، نیاز به درمان داریم. دارو درمانی (روانپزشک)و روان­درمانی (روانشناس).